У демократичному суспільстві до кожного члена колективу ставляться як до неповторної особистості, що може зробити цінний внесок у загальну справу. За справжньої демократії кожен громадянин має рівні права й можливості, тому ступінь залучення дітей із особливими потребами до активного суспільного життя може слугувати показником демократичності суспільства.
У демократичному суспільстві до кожного члена колективу ставляться як до неповторної особистості, що може зробити цінний внесок у загальну справу. За справжньої демократії кожен громадянин має рівні права й можливості, тому ступінь залучення дітей із особливими потребами до активного суспільного життя може слугувати показником демократичності суспільства.
Коли діти з певними вадами виховуються та навчаються разом із здоровими малятами, у всіх них є рівні можливості досягти успіху. При цьому оцінюються конкретні досягнення дітей, незалежно від їх інтелектуального, фізичного, соціального чи емоційного стану.
На жаль, у нашій державі всю організацію життєдіяльності людини практично не орієнтовано на рівноправність того, хто чує, і того, хто глухий, того, хто бачить, і того, хто сліпий, того, хто рухається, і того, хто не може рухатися. Просліджується тенденція до соціальної та психологічної ізоляції людей із обмеженими можливостями. Та й сприймають їх по різному: хто байдуже, хто з жалем, і лише дехто прагне допомогти.
Сучасна педагогіка в світовій практиці має багаторічний досвід організації спільного навчання та виховання здорових дітей та дітей з різними фізичними, психічними, сенсорними, інтелектуальними вадами розвитку. Тому сьогодні завідуюча дошкільного навчального закладу – Центру розвитку дитини з особливими потребами “Вербиченька” Світлана Іванівна Козак розповідає про роботу свого закладу та відповідає на запитання, що хвилюють багатьох батьків.
Що мається на увазі під поняттям “діти з особливими потребами”?
Це діти, які в силу різних причин потребують посиленої уваги педагогів, що здійснюють навчання, виховання, соціальну підтримку цих дітей, тобто діти, яких природа позбавила можливості на достатньому рівні сприймати світ й відчувати свою належність до нього через хвороби, вади чи патологічний стан. Причини різноманітні: патологія вагітності, ускладнення родового процесу, а також соціальні фактори: дефіцит спілкування, обмеженість уваги або бездоглядність, безсистемність педагогічного впливу, соматичні захворювання.
Як проходить процес навчання та виховання таких дітей у вашому закладі?
Одним із альтернативних варіантів виховання дітей із особливими потребами є інтеграція в умови дитячого садка загального розвитку. З 1993 року наш заклад працює в цьому напрямку з метою забезпечення корекції психічного, розумового та фізичного розвитку, а в 2002 році заклад реорганізовано в комплекс “Ясла-садок – дошкільний заклад – Центр розвитку дитини з особливими потребами”, що і є прикладом інтеграції дітей до груп загального розвитку.
З якими проблемами ви стикаєтеся?
На початку роботи виникали певні труднощі: психологічне напруження під час спілкування з дітьми педагогів загальнорозвивальних груп, у батьків груп норми виникало чимало різних запитань, тому велася копітка робота з батьками: лекції, консультації, індивідуальні бесіди щодо забезпечення етичного, гуманного, милосердного, толерантного ставлення до дітей з обмеженими можливостями.
Шляхом бесід, довірливих розмов, психологічних тренінгів педагоги готували також дошкільнят до сприймання цих дітей, тому невдовзі проведена робота дала позитивний результат. І зараз діти спільно переглядають вистави лялькових театрів, використовують іграшкові посібники та спортивне обладнання на прогулянках, працюють на городі, купаються в надувних басейнах тощо. Театралізовані вистави за участю артистів усіх груп стали гарною традицією. Неспеціалісту важко відрізнити дітей із порушенням інтелекту від дітей загальноосвітніх груп.
Як використовуються можливості навчального процесу для корекційної роботи з дітьми?
Корекційна спрямованість навчально-виховного процесу посідає особливе місце в практиці роботи з дітьми.
Важливого значення надаємо вирішенню діагностики дитини, рівня її інтелекту. Діти з відхиленнями в розвитку обстежуються за спеціальними тестами в присутності батьків. Тести допомагають виявити рівень розвитку дитини в 4 напрямках: соціальному розвитку, розвитку мовлення, грубої та тонкої моторики.
Якщо в тестах 3 мінуси, це означає, що дитина зациклилася в розвитку. Звертаємо увагу на те, якому вікові відповідають мінуси. Робимо певний висновок. Наприклад: розвиток мовлення дитини відповідає 3 рокам (хоча хронологічний вік може бути 5 років). Рівень інтелекту також визначається за спеціальними тестами, спеціаліст фіксує: рівень інтелекту відповідає дитині 4 років, а хронологічний вік, наприклад, 6 років.
Отримавши перші відомості про дитину, спостерігаємо за нею місяць. Пропонуємо нові ігри, нові види діяльності, потім проводимо поглиблене тестування з метою вивчення рівнів психічних процесів (пам'яті, уваги, сприйняття, уяви). Використовуємо тестові завдання психолого-медико-педагогічної консультації, завдання програми “Дитина” Київського міжрегіонального інституту вдосконалення вчителів. Вивчивши поглиблено розумові здібності дитини, складаємо індивідуальний корекційний план на кожну дитину на наступні 6 місяців. Логопед, дефектолог, вихователь відповідальні за досягнення тієї чи іншої мети, планують свою роботу з її урахуванням. Через 6 місяців перевіряємо, як дитина досягла мети, які результати.
А якщо результат негативний?
Мета ставиться реальна, тому про негативний результат не може йти мови. Далі знову тестування й постановка нових цілей.
Які переваги в тому, що дитина відвідуватиме спеціалізований заклад, для родини?
Піклування про дітей із вадами може бути складною справою навіть в ідеальних умовах і потребує від сім’ї значних зусиль. Коли маля починає відвідувати заклад, батьки бачать, що їхня дитина не ізольована від навколишнього світу й відчувають полегшення. Поступово життя таких родин стає наближеним до життя більшості звичайних сімей. Крім того, батьки отримують можливість працювати. В таких сім’ях можуть бути й інші діти. Якщо всі вони відвідують садочок, школу, то батьки можуть брати активну участь у їх вихованні й навчанні. Такі батьки отримують підтримку з боку інших батьків, з якими налагоджуються стосунки. Лише тоді, коли батьки й фахівці працюють разом, можна сподіватися на успіх.
Які ще спеціалісти працюють у вашому Центрі?
У реабілітаційному процесі, крім педагогів-спеціалістів, беруть участь практичний психолог, лікар-невропатолог Н. М. Осітковська. Щорічно з метою контрольного обстеження дітей оглядають спеціалісти Миколаївської обласної медико-психологічної консультації: психолог, дефектолог, логопед, психіатр. Вони дають рекомендації педагогам, батькам для оптимізації розвитку дітей.
Скільки всього дітей у садочку? І скільки дітей у спецгрупах?
Всього дітей 90, а в спецгрупах – 17, наповнюваність спецгруп 8‑10 дітей, тому тут повністю здійснюється індивідуальний підхід до кожної дитини.
Чи є спеціальні кабінети, чи створені в них умови для занять дітей спецгруп?
Так, кабінети є, а зал для свят та розваг загальний.
У якому віці діти можуть відвідувати садок?
Із 3 до 7‑8 років. Практика показує: якщо починати з трирічного віку – дитина до 6‑7 років, як правило, надолужує програму підготовки до школи. Хоча, на жаль, бувають і винятки.
Користуючись нагодою, хочу звернутися до колег, батьків. Якщо ви помітили відхилення в розвитку дитини, не чекайте, не зволікайте! Заклад має змогу опікуватися малятами, які з певних причин не відвідують дитячий садок. Пропонуємо родині в зручний для неї час і на будь-яку тривалість приводити своє маля до дитячого колективу.
Сегодня глава правительства Н.Я.Азаров посетил с рабочим визитом г.Николаев. Во время посещения краеведческого музея "Старофлотские казармы" Николаю Яновичу пришлось встретиться с работниками Судостроительного завода им.61 коммунара, которые вышли на митинг.
Один из крупнейших агрохолдингов и зернотрейдеров Украины — компания "Нибулон" — займется судостроительным бизнесом. "Нибулон" заключил предварительное соглашение о покупке судостроительного завода "Лиман" в Николаеве. Задуматься о развитии собственного судостроения в "Нибулоне" решили после того, как завод "Океан" сорвал график выполнения работ по строительству буксиров для компании, отмечают эксперты.
"В этом году мы ставим на ремонт 15 кораблей. Будет меньше выходов в море, чем необходимо, но уже в начале следующего года государство получит полноценный, боеспособный корабельный состав" - заявил находясь в Севастополе министр обороны Украины Дмитрий Саламатин.
Представителями ПАО «Черноморский судостроительный завод» и НАК «Нафтогаз Украины» проведены переговоры о возможности сотрудничества, и совместной работы. 16 буровых установок, заявленных ранее губернатором Николаевской области Н.Кругловым, оказались 16ю блоками-кондукторами.
11 июля 2012 года ФГИУ объявил конкурс по продаже 25% акций компании «Николаевгаз» (Николаев, Украина). Начальная стоимость пакета акций составляет 18,4 млн. грн. Заявки на участие в конкурсе принимаются до 24 июля 2012 года.
Мульти-фестиваль включал в себя разнообразные конкурсы и отборочные этапы: «Квест-фестиваль», «Студенческая мафия», фото-кросс, видео-конкурс «Кино за 48 часов», конкурс красоты «Перша Леді», студреспубликанская Pecha Kucha и, конечно же, самый веселый фан-отбор для команд и участников.
Со вчерашнего дня организаторы вызывают шок у активных участников мульти фестиваля «Студреспублика». А все вызвано их некомпетентности в вопросах по Фотоконкурсу.
Лето в самом разгаре - кто на работу, кто на отдых, а самые активные студенты города Николаева на Студенческую Республику 2012, финал которой пройдёт 23-24 июня в Парке Победы, где они отдохнут, получат заряд адреналина, море позитивных эмоций и возможность проявить себя!
Об этом говорится в письме Укрдержреестру в адрес партии.
В частности, в письме отмечается, что государственная служба готовит документы для суда о ликвидации Демократического Альянса в связи с нарушением процедур регистрации.